Passend onderwijs
Volgens de wet op passend onderwijs moet voor elke leerling een passend onderwijsaanbod verzorgd worden. Om dit voor elkaar te krijgen wordt door schoolbesturen in de regio samengewerkt. Het bestuur van het RSV Breda e.o. (Regionaal SamenwerkingsVerband) heeft een ondersteuningsplan opgesteld. Op de website:
www.rsvbreda.nl kunt u het hele plan lezen. Elke basisschool heeft een eigen School Ondersteunings Plan (SOP).
SOP OBS Sterrendonk Hierin staat vermeld welke extra ondersteuning de school kan bieden naast de basisondersteuning. In het najaar van 2023 is het SOP opnieuw aangepast.
Intern Begeleider
Voor vragen m.b.t. leerlingondersteuning kunt u terecht bij Intern begeleider Lieke Tukker. Dat geldt zowel voor de cognitieve ontwikkeling, gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling.
(Hoog)begaafdheid
We hebben op onze school speciaal aandacht voor (hoog)begaafde leerlingen en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. We hebben beleid opgesteld en hanteren een protocol. We vinden het belangrijk om tegemoet te komen aan de leerbehoefte van kinderen die aantoonbaar meer uitdaging nodig hebben in het onderwijs. Dit zijn leerlingen die meer aankunnen dan de reguliere extra leerstof. Vanaf groep 4 wordt gekeken naar de toetsscores bij het leerlingvolgsysteem. Kinderen die bijvoorbeeld herhaaldelijk I+ scores behalen bij de toetsen vallen in de categorie leerlingen die mag compacten en verrijken voor dat onderdeel. Voorwaarde is dat de leerling beschikt over de juiste werkhouding. In ons Beleidsplan (hoog)begaafdheid staat beschreven wat onze uitgangspunten en onze mogelijkheden zijn op het gebied van begeleiding van deze categorie leerlingen.
Ploeterklas
Waarom…is er een ploeterklas op OBS Sterrendonk?
Het doel van de ploeterklas is om cognitief sterke leerlingen uitdaging te bieden die ze in de reguliere groep mis kunnen lopen. De leerlingen laten hun hersens kraken door te denken op nieuwe, andere manieren. Het gaat om leren leren; leerlingen laten ervaren dat leren niet per definitie snel en moeiteloos gaat. De leerlingen oefenen aan de hand van pittige opdrachten met doorzetten, hulp durven vragen, positief denken, leren van je fouten, oefenen, en ga zo maar door.
Wie…zitten er in de ploeterklas?
De plusklas is er voor leerlingen van wie is opgevallen dat zij kenmerken van hoogbegaafdheid vertonen. Van sommige van deze leerlingen is ook onderzocht en aangetoond dat zij hoogbegaafd zijn, maar het betekent niet dat elke leerling in de plusklas hoogbegaafd is. Voor elke leerling geldt echter wel, dat wij denken dat zij baat hebben bij extra uitdaging buiten de reguliere groep.
Wie…staat er voor de ploeterklas?
Leerkracht van de ploeterklas is Wouter Jans. Hij is er elke dinsdag om groepjes kinderen te begeleiden.
Wat…gebeurt er in de ploeterklas?
De inhoud van de ploeterklaslessen verschilt sterk per groep. Wat bij elke groep terug zal komen, al dan niet expliciet (dus verweven door de opdrachten, of echt aan de hand van lessen/een methode), is
Ondersteuningsteam
In het ondersteuningsteam wordt de ontwikkeling van de zorgleerlingen zo nauwkeurig mogelijk gevolgd. Het gaat hierbij om leerlingen waarbij de ontwikkeling niet loopt zoals verwacht. De bedoeling is een hulpvraag te formuleren, extra hulp te organiseren en te bieden. Voor deze hulp wordt een plan opgesteld, dit wordt opgenomen in het groepsplan voor de klas.
Ouders worden altijd geinformeerd indien hun kind in het OT besproken wordt. Ouders worden uitgenodigd om aanwezig zijn bij het OT. De inbreng van ouders tijdens deze bespreking is uiteraard van groot belang.
In bepaalde gevallen is extern onderzoek gewenst, bijvoorbeeld door een psycholoog en/of othopedagoog. Psychologische onderzoeken worden in de meeste gevallen uitgevoerd door het OOC (Onderwijs OndersteuningsCentrum van Delta onderwijs.).
Het zorgteam bestaat uit:
Arrangement
Wanneer er op school behoefte bestaat aan speciale begeleiding van een leerling, bijvoorbeeld door externe instanties, dan kan de school een zogenaamd arrangement aanvragen bij het RSV. In bepaalde gevallen kan een leerling dan op school worden ondersteund door een externe Remedial Teacher. Een arrangement wordt alleen toegekend wanneer de school over betreffende leerling een groeidocument heeft ingevuld. Dit gebeurt in onderling overleg met ouders. Indien de leerling op het reguliere basisonderwijs niet verder begeleid kan worden, geeft het RSV een beschikking af voor plaatsing op een school voor speciaal onderwijs.
Peuter ondersteuningsteam
Een aantal keer per schooljaar is er een bijeenkomst van het POT (peuter ondersteuningsteam). Wanneer er op de voorschool en/ of bij de ouders vragen zijn over de ontwikkeling van de peuter, kunnen deze worden besproken tijdens een POT. Samen met de jeugdarts van de GGD wordt bekeken op welke manier de peuter zo optimaal mogelijk kan worden begeleid. Ouders worden vooraf ingelicht over de bespreekpunten en de uitkomst van het gesprek, desgewenst kunnen ouders aanwezig zijn bij het POT.
Het peuterzorgteam bestaat uit:
Sociaal Wijkteam
Ouders met vragen over de opvoeding, opgroeien of gezinsvragen kunnen terecht bij het Sociaal wijkteam Oosterhout. Op school zijn folders beschikbaar waarin staat uitgelegd hoe het Sociaal Wijkteam werkt. De IB er kan inlichtingen verschaffen. U vindt informatie op de website:
www.sociaalwijkteam.nl